Brandblusser voor tunnelbrand doorstaat test met verve

Puttens bedrijf in zee met Rijkswaterstaat en ProRail.
door Wijnand Kooijmans

PUTTEN - De Steamexfire, het troetelkindje van het Puttense bedrijf Liberty Gasturbine Holland, is succesvol in de praktijk getest in de Hubertustunnel in Den Haag.
Gezien het grote aantal tunnels in Nederland en het toenemend economisch belang daarvan hebben zowel Rijkswaterstaat als ProRail belangstelling voor innovatieve ontwikkelingen op het gebied van blussystemen voor grote tunnelbranden.
Het Steamexfire-systeem wordt aangedreven door een turbojet gasturbine - een soort vliegtuigmotor - en werkt volgens het principe van vermindering van de zuurstof. Het verminderen van zuurstof als voeding van de brand is tot nu toe niet toegepast in tunnels.

Het systeem heeft daarnaast een sterk koelend en daarmee dempend effect op de brand doordat tegelijk met het weghalen van zuurstof stoom en waterdamp door het apparaat worden geproduceerd. De inzet van het blussysteem kan plaatsvinden na evacuatie van mensen die zich in de tunnel bevinden.
Uitvinder van het apparaat is Michel Kooij. In samenwerking met advies- en ingenieursbureau Movares in Utrecht werden de mogelijkheden van het apparaat voor gebruik in tunnels onderzocht.
De resultaten daarvan waren dusdanig bevredigend dat Rijkswaterstaat en ProRail bereid waren mee te werken aan een praktijkproef in een echte tunnel. Hierbij werd de mobiele uitvoering van de Steamexfire voor de ingang van de tunnelbuis geplaatst. De tunnelbuis, met een lengte van anderhalve kilometer, werd vervolgens onder verschillende randvoorwaarden zuurstofarm gemaakt.
Kooij is tevreden over de resultaten. Het is voor hem nu afwachten wat de uitkomsten zijn van de metingen van TNO die zijn uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail. Met de resultaten van die testmetingen kan ook het moment van inzet van het brandblussysteem worden bepaald.

Naast het nieuwe Steamexfire-systeem werd door Liberty Gasturbine en Movares ook een voor Nederland nieuwe methode geïntroduceerd en getest om een tunnel in enkele minuten af te sluiten. Dit gebeurt door een opblaasbare 'plug'.
Deze voorkomt de toevoer van verse lucht en daarmee zuurstof.
De inzet in tunnels is nieuw. Maar met het apparaat heeft Kooij al wel enkele grote mijnbranden op Spitsbergen en in Zuid-Afrika geblust. Dat maakt dat er wereldwijd belangstelling bestaat voor zijn vinding.
Kooij is zelf een verwoed fan van tractorpulling. Daaruit groeide de interesse voor de ontwikkeling van een stuwkrachtmotor. En daarna op de toepassing daarvan in de praktijk.

Het kwartje voor de ontwikkeling van de Steamexfire viel terwijl de Puttenaar naar televisiebeelden van de brand in de Gotthardtunnel tussen Zwitserland en Italië zat te kijken. Vanwege de alles verzengende hitte, waardoor zelfs het beton in de tunnel smolt, was het onmogelijk om de brand adequaat te bestrijden.
Dat moet anders, zo dacht Kooij, en hij ging de volgende dag aan de slag om zijn huidige vinding te ontwikkelen. Hij beseft wel dat er een nadeel kleeft aan zijn brandblussers. Want deze is niet gericht op het redden van mensenlevens. "Wij komen dan ook pas in actie als de kans op overleving nihil is", zegt Kooij.
Indien er belangstelling voor bestaat wil Kooij de Steamexfire in serie gaan produceren. Hij werkt daarbij samen met het Puttense bedrijf Artec dat de besturingstechniek van de brandblusser levert en het metaalbedrijf Kuyer uit Nijkerk.

Laatste nieuws

02/12/2014

Laatste nieuws

25/11/2014